1 juli - De Dag van de Huis-aan-huiskrant
Waarom wij deze extra trots zijn op wat er elke week bij jou op de mat valt.
Wist je dat ruim 7,5 miljoen mensen in Nederland elke week een huis-aan-huiskrant lezen? Ja, echt waar! En dat is geen toeval. Elke krant die bij jou op de deurmat ploft, zit vol nieuws uit de buurt, verhalen van om de hoek, agenda’s van het verenigingsleven én aanbiedingen van lokale ondernemers.
1 juli is het weer zover: de Dag van de Huis-aan-huiskrant. Een dag waarop redacties, uitgevers en drukkers — zoals wij bij Flevodruk Harlingen — stilstaan bij de enorme waarde van deze lokale krant.
“Het bereik van huis-aan-huiskranten is waanzinnig,” zegt Peter Smet van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. En daar kunnen wij alleen maar volmondig ‘ja’ op zeggen.
Groot bereik, grote impact
Volgens recente cijfers leest zo’n 70% van de Nederlanders weleens een huis-aan-huiskrant. Daarmee is het veruit het best gelezen gedrukte medium van Nederland. Niet alleen leuk om te lezen, maar ook enorm effectief voor adverteerders en belangrijk voor gemeentes, verenigingen en bewoners.
Van papier naar toekomst
De krant verandert. Naast papier zijn er ook digitale edities, social media en podcasts. Toch blijft de papieren huis-aan-huiskrant een krachtig kanaal. Waarom? Omdat het tastbaar is. Omdat je het doorbladert met een kopje koffie. En omdat je er je buren in terugziet.
Bij Flevodruk Harlingen drukken we wekelijks duizenden exemplaren. Lokale kranten, gemaakt met liefde voor het vak én voor de regio. En we doen dat met trots, want we weten hoe waardevol die kranten zijn.
Samen maken we het nieuws lokaal
Vandaag, op 1 juli, geven we een welgemeend applaus aan de redacties, bezorgers, opmakers, drukkers, verkopers én lezers van de huis-aan-huiskrant. Zonder jullie geen nieuws van dichtbij.
Dus: blader, lees, plak iets uit, bel een adverteerder of tip de redactie. Want samen houden we de lokale journalistiek sterk.
"Zeven op de tien Nederlanders lezen een huis-aan-huis krant"
HAH-kranten blijven een krachtig massamedium (NOM 2024)
-
10,7 miljoen mensen lezen wel eens een huis-aan-huiskrant.
-
73% van de bevolking toont interesse in gemeentelijk nieuws en aankondigingen.
-
75% van de lezers leest de HAH-krant uitsluitend op papier.
-
20% leest (ook) digitaal, waarvan: 5% alleen digitaal.
-
56% van de lezers leest driekwart of meer van elk nummer
Flevodruk Harlingen – Krantendrukkerij aan Zee.
Bron: NNP